середа, 10 липня 2013 р.

Інтелект-карти на уроках з курсу «Азбука економіки»

Пояснювальна записка
         В системі роботи над розвитком економічного мислення молодших школярів на уроках з курсу «Азбука економіки»  використовуються інтелект-карти.
        При ознайомленні з новим матеріалом на уроці, читанні тексту,великого за   обсягом , складанні конспектів, як правило, працює ліва півкуля мозку, що відповідає за логічне мислення. Однак права півкуля, що відповідає за образне мислення та інтуїцію, може дуже  допомогти в засвоєнні нового матеріалу.
          Як же змусити його працювати разом з лівою? Є цікава ідея із цього приводу, і називається вона "ментальні карти" або "інтелект-карти". Вони поєднують у собі елементи як логічного, так і образного мислення, при їх вивченні працюють обидві півкулі. Результат їх застосування - набагато краще засвоєння матеріалу, краща відтворюваність отриманих знань, розвиток образного мислення, міцна пам'ять.
        Інтелект-карти ,так звані «Карти розуму, або карти пам'яті, думок» (англ. Mind map ) — це стислий виклад інформації, записаний за допомогою умовних позначок, скорочень слів, малюнків у вигляді діаграм чи схем,  на яких відображають слова, завдання, або інші елементи, розташовані навколо основного слова або ідеї.  

         Елементи розташовуються в інтуїтивному порядку, відповідно до їхньої важливості, і організовуться в групи, гілки, або окремі площини. Узагальнене графічне представлення інформації під час отримання знань може допомогати пригадувати вже отримані знання.
        Використовуючи інтелект-карти, можна легко відтворити навчальний матеріал,  викладений у великому обсязі; структурувати та класифікувати ідеї.
         Інформація, оформлена  у вигляді інтелект-карт,  легко і просто вкладається в голові людини тому, що вона записана на «мові мозку», якому властиве асоціативно-візуальне мислення.
          При створенні інтелект-карти бажано використовувати яскраві кольори, що запам'ятовуються, малюнки, гарні шрифти і т.п. Картинка в цілому повинна радувати око, запам'ятовуватися. Нехай у неї буде багато гумору, жартівливих порівнянь, забавних картинок. Це буде дуже великий плюс для сприйняття і запам'ятовування карти, а також для розкріпачення свідомості при роботі з нею. Навмисне порушення стандартів, відрив від реальності дозволяє покращити  запам'ятовуваність карти, бо ми краще пам'ятаємо все незвичайне.
          Застосування інтелект-карт на будь-якому етапі уроку дає можливість вчителю подавати  навчальний матеріал у вигляді  схем та схематичних малюнків, а учням  активізувати свої творчі здібності, навчитися відбирати головне з усього навчального  матеріалу, логічно мислити та будувати  правильний ланцюжок висловлень, розвивати усі види пам’яті.

Інтелект – карти на уроках з курсу «Основ економіки»


Інтелект-карта до теми «Що таке економіка»


1. Бесіда
- Розгляньте  ІК і розкрийте зміст поняття «економіка»
(Економіка-наука про домашнє господарювання)
- Як пов’язана економіка з нашим життям? (Наше життя пов’язане з щоденною працею, спорудженням житла, ми живемо у родинах, де ведеться домашнє господарство).
- Які речі використовує людина для ведення домашнього господарства?
2. Прислів’я про економіку:
Діло майстра величає. В умілого і долото рибу ловить.
3. Творча робота.
Складання твору-мініатюри «Ведення домашнього господарства у моїй сім’ї”


Інтелект-карта до теми «Блага безкоштовні (дарові) та економічні»


1.  Розгляд і аналіз інтелект-карти.
- Що таке блага? (Все, що задовільняє наші потреби.)
- На які види поділяються блага? (Економічні та безкоштовні)
- Що таке безкоштовні блага? (Це блага, які людина бере від природи і за які не потрібно платити.)
- Наведіть приклади безкоштовних благ. (Сонячні промені, водойми, лісові джерела, фрукти і овочі, горіхи, гриби, лікарські рослини, корисні копалини...)
- Що таке економічні блага?( Це блага, які людина спеціально використовує та виробляє)
Висновок: Безкоштовні блага - це блага даровані природою, тобто - дарові. Економічні блага - це ....
- Якими б елементами , доповнили карту?
- Доведіть доцільність своїх думок.
-   
Інтелект-карта до теми «Потреби. Види потреб людини»


1.Бесіда
- Що необхідно людині для життя? Чи всі бажання можете задовільнити? Чому? -Потреба - необхідність у чомусь, бажання щось мати, відчуття нестачі чогось.
- Назвіть потреби, без яких не може прожити жодна людина.
Висновок: Потреби у житлі, одязі та їжі - це головні (першочергові) потреби. Усі інші потреби-другорядні.
1.   Розгляд інтелект-карти
-Що потребує людина, задовільнивши свої першочергові потреби?
-Для чого людині духовні потреби? Наведіть приклади духовних потреб людини. (Роблять людину розумнішою, творчою, духовно багатшою.)
- Потреби, які ми задовільняємо за допомогою речей - це матеріальні потреби. Вони роблять життя людини зручним і комфортним.
  
Види інтелект-карт






         «Шкільні потреби»













«Ресурси. Види ресурсів»








1.

2.

3.

1. «Власність .Види власності. Об’єкти власності»
2. «Дохід. Види доходів у сім’ї» «Державна допомога»
3. «Доходи. Додаткові доходи: рента, процент, премія»

4.

5.

6.

4. «Фактори, що визначають потреби людини»
5. «Т-схема товарів і послуг»
6. «Права споживача. Закон про захист прав споживачів»

Автор: Кордуба Н. Я.
Будь-яке використання матеріалів без відома та дозволу автора - заборонено!