Пояснювальна записка
В системі роботи над розвитком економічного мислення молодших школярів
на уроках з курсу «Азбука економіки» використовуються інтелект-карти.
При
ознайомленні з новим матеріалом на уроці, читанні тексту,великого за обсягом , складанні конспектів, як правило,
працює ліва півкуля мозку, що відповідає за логічне мислення. Однак права
півкуля, що відповідає за образне мислення та інтуїцію, може дуже допомогти в засвоєнні нового матеріалу.
Як же
змусити його працювати разом з лівою? Є цікава ідея із цього приводу, і
називається вона "ментальні карти" або "інтелект-карти".
Вони поєднують у собі елементи як логічного, так і образного мислення, при їх
вивченні працюють обидві півкулі. Результат їх застосування - набагато краще
засвоєння матеріалу, краща відтворюваність отриманих знань, розвиток образного
мислення, міцна пам'ять.
Інтелект-карти ,так звані «Карти розуму, або карти пам'яті, думок»
(англ. Mind map ) — це стислий виклад інформації,
записаний за допомогою умовних позначок, скорочень слів, малюнків у вигляді
діаграм чи схем, на яких відображають
слова, завдання, або інші елементи, розташовані навколо основного слова або
ідеї.
Елементи розташовуються
в інтуїтивному порядку, відповідно до їхньої важливості, і організовуться в
групи, гілки, або окремі площини. Узагальнене графічне представлення інформації
під час отримання знань може допомогати пригадувати вже отримані знання.
Використовуючи
інтелект-карти, можна легко відтворити навчальний матеріал, викладений у великому обсязі; структурувати
та класифікувати ідеї.
Інформація, оформлена у
вигляді інтелект-карт, легко і просто вкладається в голові людини
тому, що вона записана на «мові мозку», якому властиве асоціативно-візуальне
мислення.
При створенні інтелект-карти бажано
використовувати яскраві кольори, що запам'ятовуються, малюнки, гарні шрифти і
т.п. Картинка в цілому повинна радувати око, запам'ятовуватися. Нехай у неї
буде багато гумору, жартівливих порівнянь, забавних картинок. Це буде дуже
великий плюс для сприйняття і запам'ятовування карти, а також для розкріпачення
свідомості при роботі з нею. Навмисне порушення стандартів, відрив від
реальності дозволяє покращити
запам'ятовуваність карти, бо ми краще пам'ятаємо все незвичайне.
Застосування інтелект-карт
на будь-якому етапі уроку дає можливість вчителю подавати навчальний матеріал у вигляді схем та схематичних малюнків, а учням активізувати свої творчі здібності, навчитися
відбирати головне з усього навчального
матеріалу, логічно мислити та будувати
правильний ланцюжок висловлень, розвивати усі види пам’яті.
Інтелект – карти на уроках з курсу «Основ економіки»
Інтелект-карта до теми «Що таке економіка»
1. Бесіда
-
Розгляньте ІК і розкрийте зміст поняття
«економіка»
(Економіка-наука
про домашнє господарювання)
- Як пов’язана економіка з нашим життям?
(Наше життя пов’язане з
щоденною працею, спорудженням житла, ми живемо у родинах,
де ведеться домашнє
господарство).
- Які речі
використовує людина для ведення домашнього господарства?
2. Прислів’я про економіку:
Діло майстра
величає. В умілого і долото рибу ловить.
3. Творча робота.
Складання
твору-мініатюри «Ведення домашнього господарства у моїй сім’ї”
Інтелект-карта до теми
«Блага безкоштовні (дарові) та економічні»
1. Розгляд і аналіз інтелект-карти.
- Що таке
блага? (Все, що задовільняє наші потреби.)
- На які види
поділяються блага? (Економічні та безкоштовні)
- Що таке безкоштовні блага? (Це
блага, які людина бере від природи і за які не потрібно платити.)
- Наведіть приклади безкоштовних благ.
(Сонячні промені, водойми, лісові джерела, фрукти і овочі, горіхи, гриби,
лікарські рослини, корисні копалини...)
- Що таке економічні блага?( Це блага,
які людина спеціально використовує та виробляє)
Висновок: Безкоштовні
блага - це блага даровані природою, тобто - дарові. Економічні блага - це ....
- Якими б
елементами , доповнили карту?
- Доведіть
доцільність своїх думок.
-
Інтелект-карта
до теми «Потреби. Види потреб людини»
1.Бесіда
- Що необхідно людині для життя? Чи всі бажання можете
задовільнити? Чому? -Потреба -
необхідність у чомусь, бажання щось мати, відчуття нестачі чогось.
- Назвіть потреби, без яких не може прожити жодна
людина.
Висновок: Потреби у житлі, одязі та їжі - це головні
(першочергові) потреби. Усі інші потреби-другорядні.
1. Розгляд інтелект-карти
-Що потребує людина, задовільнивши свої першочергові
потреби?
-Для чого людині духовні потреби? Наведіть приклади
духовних потреб людини. (Роблять людину розумнішою, творчою, духовно багатшою.)
- Потреби, які ми задовільняємо за допомогою речей -
це матеріальні потреби. Вони роблять життя людини зручним і комфортним.
Види інтелект-карт
«Шкільні потреби»
«Ресурси. Види ресурсів»
1.
2.
3.
1. «Власність .Види власності. Об’єкти власності»
2. «Дохід. Види доходів у сім’ї» «Державна допомога»
3. «Доходи. Додаткові доходи: рента, процент, премія»
4.
5.
6.
4. «Фактори, що визначають потреби людини»
5. «Т-схема товарів і послуг»
6. «Права споживача. Закон про захист прав споживачів»
Автор: Кордуба Н. Я.
Будь-яке використання матеріалів без відома та дозволу автора - заборонено!