пʼятницю, 8 листопада 2013 р.

Урок «В осінньому парку»

Тема: «В осінньому парку»
Урок розвитку зв’язного мовлення: Складання твору на основі вражень від екскурсії
Урок образотворчого мистецтва : Осінні контрасти. Вибір колірної гами для передачі стану та настрою в природі.  Створення осіннього пейзажу .
Мета: поглибити знання учнів про осінню природу, вчити бачити і розуміти прекрасне у природі, в житті, на картинах, музиці, слові, вдосконалювати вміння висловлювати свої почуття та емоції, вчити виражати їх у письмовій формі, розвивати відчуття яскравості осінніх барв, розширювати словниковий запас учнів, розвивати творчі здібності, уяву і фантазію.
Ознайомити зі змістом поняття «монотипія», розвивати навички та вміння відтворювати відбиток за допомогою акварельних фарб
Обладнання: проектор, репродукції картин художників, завдання на картках для методів «карусель», «куб», фарби, альбомний листок, пензлик, вода, завдання для роботи в групах, музичні записи про осінь.
Тип уроку: інтегрований урок
Урок відповідає навчальній програмі Міністерства освіти і науки України з української мови для 4 класу (авт. Вашуленко М., Ґудзик І., Пономарьова  К., прищепа О., Мартиненко В.), образотворчого мистецтва для 4 класу (авт. Любарська Л., Вовк Л.).
Хід уроку

І. Організаційний момент
Діти, подивіться на мене, а тепер на екран, усміхніться один одному! Я бажаю всім нам  творчості, адже ми працюватимемо у творчій майстерні, тут у нашому класі. А ким , ви скажете, коли виконаєте завдання:




- Кому можуть належати ці предмети? (Художникам і письменникам)
- Зараз  у нас інтегрований урок з української мови та образотворчого мистецтва, а ви будете сьогодні майстрами слова і кольору-як ви вже сказали художниками і письменниками. Щоб дізнатися тему уроку, виконаємо таку вправу.





1. Вправа «Банани»

Завдання на екрані:
У вас на партах листочки із завданнями. Закресліть у рядку СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ творча майстерня так, щоб з літер, які залишилися, ви склали ключове слово уроку    



- Підніміть праву руку – напишіть у повітрі слово осінь…,  ліву руку… , а тепер двома руками напишіть це слово. 








ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Підготовка до написання твору
1. Гра «Вибух»
- То яка ж осінь? Назвіть одним словом.
1 ряд називає тільки іменники, вчитель доповнює :  господиня, красуня, майстриня, фантазерка.
2 ряд називає тільки прикметники, вчитель доповнює :багряна, пурпурова, золотисто-жовта, рання, пізня. 
3 ряд називає тільки дієслова, вчитель доповнює :зриває, оглядає, фантазує і творить красу у своїй майстерні
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
- Сьогодні у нас урок творчості і фантазії у майстерні осені. Результатом творчої праці стане твір-опис на основі вражень від екскурсії в парк, який ми запишемо у книжечку осені. Кожна сторінка - то листочок творчості. Зберемо всі листочки, виконаємо всі завдання у майстерні – от і вийде у нас книжечка.
ІV. Підготовка до написання твору.
1. Релаксація (звучить мелодія )
- Наше завдання сьогодні перенести побачене на урок  засобами слова і кольору. Отож заплющіть очі і пригадайте, як ми ходили на екскурсію в парк. Тиша, спокій, краса. Перед нами осінній краєвид.  Які кольори вас оточують? Які звуки ви чуєте? Які запахи? Вдихніть свіжого повітря. Вітерець, легенько колише віти дерев, повільно опадають листочки на землю, танцюють, кружляють у танку . Яка краса! 
     Але час повертатися. Відчуйте, як тиша, спокій осінньої природи залишилася у вашому тілі. Вам легко, тіло наливається творчою силою… порухайте плечима, покрутіть головою, усміхніться і повільно поверніться до класу..
2. Бесіда
То як, пригадали нашу прогулянку,  відновили в памяті почуття?
- Які почуття у вас виникли?
- Як виглядав парк? Чи було у парку тихо і спокійно?
- Що ви запам’ятали? На що були схожі дерева на алеї? А хто відпочивав на лавці?
-  А пригадуєте, як ми побачили клен, на якому не було листя і всі побігли до нього. Що ви потім зробили?
- Пам’ятаєте? От вам і 1 листочок на згадку про екскурсію до вашої книжечки (додаток 1)
- Які кольори побачили? Якого кольору було небо? Чим була вкрита трава?
- А які звуки почули? Чи згадали, як шелестіло опале листя під ногами?
- Чи пам’ятаєте як пахла трава, повітря?
Символьний етап
3. Гра «Уявна картина»
- Давайте разом намалюємо парк,  який ми бачили. Візьміть в руки уявний пензлик,  я розпочну.
- Ось рамка, це полотно, я малюю пейзаж.( Вчитель передає уявну картину учневі,той має повторити слова вчителя і скласти своє речення і тд.)
1. На картині я бачу горизонт.
2. На передньому плані – трава, зелена-зелена
3 .Ближче до мене кущі, схожі на жовті кульки
4 .Далі – дерева, одягнені в різнокольорові шати
5 .Я бачу доріжку, що біжить далеко в парк
6 .По доріжці ідуть діти. Це ми гуляємо в парку.
4. Бесіда
- Сподобалась вам наша картина? Всі її уявили?
- Якби ви були художниками, то які кольори (теплі чи холодні) використали, щоб намалювати цю картину на папері? Основним кольорами осені є теплі. Їх художники використовують у нюансі та контрасті.
- У мене в руках листок, який він є по відношенню до кольору мого піджака? Підійдіть до колірного кола і розташуйте листочки так, щоб вони контрастували, а тепер були в нюансі.
- Для художників України осінь – джерело натхнення. Уважно подивіться на репродукції картин, і скажіть, які кольори переважають.
4. Розгляд репродукцій картин на екрані
- Який настрій викликають картини?






5.Ознайомлення з нестандартною  технікою малювання
-   Спробуймо уявити себе  художником і відтворити побачене на екскурсії в парку, намалювати  осінній пейзаж.
- Будемо працювати у техніці монотипії. Ми вже знайомі з технікою акватипії – відбитки листя дерев на папері. 



Монотипія (від грецького «monos»- один, «typos» - відбиток) – техніка, дозволяє отримати єдиний відбиток на папері за допомогою плівки, скла, пластику.
Для роботи нам потрібно:


Підготуйте акварель, папір, пензлик, рідке мило, поліетиленовий файл.
6. Послідовність виконання   роботи
- Кладемо заготовку , пензликом наносимо мильний розчин. Набираємо на пензлик фарби. Фарбу слід набирати густо, багато води не використовувати.  Працювати треба швидко. Палітра осінніх фарб різноманітна. Передайте настрій осінньої природи за допомогою плям, наносьте їх одна за одною, не змішуйте. Прикладіть аркуш паперу, притисніть, прогладьте рукою. Папір треба знімати знизу вверх.
7. Демонстрування зразка готового виробу.


8. Індивідуальна робота учнів . Прибирання робочих місць.
-Ми вже передали свої враження від екскурсії фарбами, настав час скласти текст.
 9. Метод «Куб»
 - Пригадаємо, що таке текст?(додаток 2)
10. Добір заголовків до тексту
- Як назвемо наш текст – опис ?


11. Робота в групах
А тепер спробуємо створити кольорову осінь засобами мови. Тому  нам треба підібрати такі слова, щоб ті, хто не був з нами в парку, читаючи ваш твір зміг побачити всю красу і захотів піти у парк.
Завдання для групи  1

- Доберіть порівняння до поданих слів.


Завдання для групи 2
- Доберіть прикметники  до поданих слів.


Завдання для групи 2
- Прочитайте вірш та прозу про осінь, підкресліть образні слова, які можна використати для написання тексту – опису.



Презентація робіт
12. Складання плану
- Ми складаємо текст – опис.  Зачин має бути коротким, адже в ньому розповідається про що ітиме мова, це вступ.
 - То про що розкажемо спочатку?
 – куди ми ходили під час екскурсії?
- Якою має бути основна частина? (Більшою, в ній розкривається тема.)
- Про що розкажемо далі?
 – яким ми побачили парк?
 - А що таке кінцівка твору? (Висновок  )
- Що вам найбільше сподобалося? Які враження виникли?


- То що буде  зачином?
- Яка частина є найголовнішою для розкриття теми твору? (кінцівка – висновок)
- Послухайте текст.
           Осінь! Так хочеться на природу. Ми вирішили поспішити в парк насолодитися останніми днями осені.
            Парк все ще красивий. Весь золотисто-жовтий. Опадають листочки, наче сльози з дерев. Тиша. Тільки вітер та крик ворони на ялині порушують спокій  .  Повітря чисте, дихається легко.
         У парку душа відпочиває, радіє останнім теплим дням. Як тут добре!
- То про що розповідається в зачині?
- Про що ідеться в основній частині?
- Що говорить нам кінцівка?
V. Складання усної зв’язної розповіді
VI. Орфографічна підготовка попередження помилок
- Ми повинні пам’ятати про дотримання абзаців, при однорідних реченням слід поставити кому.
Уникайте повторів, ми ж з вами добирали словничок осені, то використовуйте ці слова у  своєму творі.
Не забудьте про орфограми. Може хтось захоче використати слово золотисто- жовтий, чи жовто-гарячий, то не забудьте , що ці слова пишуться через дефіз.
А ще у слові багряний апостроф не ставиться. Чому?
Порада
Писати грамотно, уникати помилок, дотримуватися абзаців
Уникати повторів
Вживати образні слова,порівняння


VII. Написання твору учнями 
А тепер приступайте до роботи. Користуйтеся опорними словами. Запишіть текст,  а щоб враження від нашої подорожі не зникли, я підсилю їх музикою. Вслухайтеся в цю музичну  осінню казку. Ви знову відчуєте дотик лагідних промінців сонця, шепіт опалого листя. Тож хай ця чарівна музика допоможе вам словом відтворити звуки , запахи, кольори осені.


 Фізкультхвилинка


VII. Перевірка написаного.Читання зразків учнівських творів
XI.  Підсумки уроку. Рефлексія
1. Складання книжки.
- Настав час скласти листочки у книгу, адже всі завдання ми виконали.
Помилуємося нашою роботою. Правда, гарна книга у нас вийшла?


2. Вправа «Продовж речення…»
- Діти, то який урок сьогодні у нас був.
- Що ви сьогодні робили?
Продовжте речення 


- Яку нову техніку використали?
- Кому краще сподобалося бути художником, а кому письменником,
 а кому і письменником і художником?


- Бачите ,як можна словом і кольором передати образ і відчуття. Я дарую вам ще один листочок до книги,  ще один листочок творчості – білий. Чистий листок, ви здивуєтесь, чому? Хто знає, який початок творчості дав нам цей урок?
Можливо комусь захочеться на ньому щось створити: хтось напише осінній вірш, хтось загадку, хтось добере прикмети і прислів‘я чи складе загадку, а може і казку напише.
Хто знає…але  все це буде потім.. а зараз ми з вами  попрощаємося, подякуємо осені за натхнення, собі за старанність, однокласникам за допомогу, гостям за увагу.



Додаток 1

«Листочки – сторінки»  для  книги            













Додаток 2


Метод «Куб»                                                                                            








Автор: Кордуба Н. Я.
Будь-яке використання матеріалів без відома та дозволу автора - заборонено!