субота, 28 вересня 2013 р.

Хвилинки творчості

Широке використання різноманітних ігор, ігрових ситуацій та прийомів забезпечує стійкий інтерес, невимушеність поведінки, уміння висловлювати і аргументувати свою думку. Вважаю, що основою будь-яко­го повноцінного розумового процесу, спрямованого на творче засво­єння і перетворення, є зокрема високий рівень сформованості елемен­тарних розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння тощо),тому для боротьби з психологічною інерцією, яка змушує бачити і го­ворити звичне, у практиці роботи використовую невеличкі сюрпризи, завдання-жарти. Все це сприяє розкутості і створенню позитивного мікроклімату.
Завдання педагога — стимулювати розумову і творчу активність дітей, залучати до гри всіх, послідовно наголошувати на тому, що пра­вильними можуть бути різні рішення, іноді зовсім несхожі.


- на уроках читання у 3 класі
·        Вправа «Історія, яку не розповіли»
Мета: вчити дітей перетворюватися  на будь-який обєкт і розказувати про нього
Завдання :
1. Пригадайте уривок з казки «Кобиляча голова», перерахуйте всі об’єкти в цьому епізоді. Наприклад : дід, баба, дочка, ліс, хатка, колодочка, вітер, дідова дочка…
2. Візьміть на себе роль з одного перелічених об’єктів  і розкажіть про свою рису характеру.
3. Розкажіть про своє ставлення до казки з точки зору свого героя.
·        Вправа  «Добре – погано»
Мета : вчити дітей розглядати будь – який об’єкт чи явище з позитивної чи негативної точки зору.
Завдання : Назвіть об’єкт чи явище, знайдіть у ньому позитивну ознаку, а потім негативну ознаку.
Наприклад : А. Дімаров «Для чого людині серце»
Мати серце – це добре …
Мати серце – це погано …
·        Вправа  «Навпаки»
Мета: вчити виявляти певні ознаки об’єктів чи явищ та заміняти їх на протилежні.
Завдання :
1. Виявіть ознаки Птахолова з казки «Закляття золота й вогню» О. Зими
2. замініть виділені ознаки на протилежні
3. Обговоріть ситуацію, що склалася.
 Знайдіть способи її розв’язання.

·        Метод «Фантазування» «Кола на воді»
Завдання:
1. Оберіть слово – камінь (5-6 букв)
2. Запишіть слово в стовпчик
   А) складіть казку з використанням всіх слів
   Б) складіть зі словами – каменями речення
Наприклад :     к - копійка
                         А - акваріум
                         З -  золото
                         К - корона
                         А - актор

- на уроках з курсу «Азбука економіки»
·        Завдання на класифікацію
Прочитайте слова – анаграми.
Виберіть слова, що позначають продукти праці,
згрупуйте за такими ознаками: речі, які людина може виготовити сама,
                                                            речі, які людина може придбати чи купити
БХЛІ (хліб)
АМИЗ (зима)
ШТОЗИ ( зошит)
БУРГАЗ (гарбуз)
ЛІСТ ( стіл)
СНІПЯ ( пісня)
КРОМАВ ( морква)
НІЦОЖИ ( ножиці )
АРФАБ ( фарби)
ВЛОП ( плов )
·        Завдання на створення реклами продукту
З поданих слів виберіть  лише ті, що є назвами товарів  .
Прорекламуйте їх.
Перукар               бізнес
Пекар                   школяр
Хліб                       добро
Художник           плаття
Ціна                      пісня
·        Завдання на придумування іншого варіанта
Зєднайте професії з їх заняттями
Дайте відповідь про те, що роблять люди цих професій
Стежить за порядком         лікар
Учить дітей                           міліціонер
Лікує хворих                         вчитель
·        Завдання «Добери назву професії»
До слів – назв продуктів праці доберіть слова – назви професій.


Ліки – лікар
Школа –
Коса –
Трактор –
Гітара –
Стіл –
Малюнок –
Бандура -



- ігри для розвитку творчого мислення
1. «Навпаки»
Перед дітьми ставлю завдання назвати слово, що означає проти­лежне названому: холодний — гарячий, солодкий-гіркий, швидкий — повільний.
Гру можна ускладнити — називати багатозначні слова:
свіжий (хліб) — черствий, (вітер) — теплий, (молоко) — кисле.
Дії:- в'янути, - стояти,плакати — сміятись, закривати — відкривати.
рости - ,  бігти - ,
Можна називати не тільки ознаки, а й явища: вітер — затишок, світло — темрява.
Функції: олівець малює — гумка витирає, голка шиє — ножиці ріжуть,  лампа світить — штора затуляє світло.
2. «Знайди нове призначення»
Дітям пропоную знайти нове призначення для знайомих пред­метів.
Ложка — …
Газета –…
Парасолька -…
До уваги беруться найфантастичніші пропозиції.
3. «Що потрібно для того, щоб...»
Визначити, що потрібно для виконання якоїсь дії.
Наприклад: що потрібно, щоб написати сценарій фільму, створити власну фірму,   вирости здоровим, щоб бути щасливим...
4. «Що трапиться, якщо...»
Відшукуються наслідки якоїсь дії. Наприклад: що буде, якщо зникнуть всі дерева, якщо не буде зими, якщо їсти тільки цукерки...
5. «Як це зробити по-іншому?»
Треба знайти інший спосіб виконання якоїсь дії. Наприклад: як можна з'єднувати частини одягу, крім зшити, скле­їти, з'єднати скобками, зв'язати.
6. «Яким буває предмет?»
Добір різних видів одного предмета: папір — газетний, ватман, целофан, туалетний, для обгортання; тканини — капронові, вовня­ні, мішковина, килимові тощо. Спонукати вигадувати фантастичні види.
«Що можна з цим зробити?»
Перелічити, що можна робити з певним предметом.
Папір — різати, м'яти, рвати, склеювати, обгортати.
Тканини — різати, зшивати, склеювати, прати.
7. «Знайди спільне»
Треба назвати якомога більше спільних ознак двох предметів. Наприклад: човен, тарілка — мають глибину, зроблені людиною, мо­жуть бути виготовлені з дерева.
8.«Пошуки з'єднувальних ланок»
Називаються два предмета. Треба знайти слова, які є перехідними від одного до іншого.Наприклад: Лопата — тачка — причіп — автомобіль. Квітка — малюнок — льон — тканина.
9. «Чому так сталось?»
Дітям пропонується ситуація. Вони повинні пояснити, що її спри­чинило (назвати якомога більше причин).
Ви повернулись з прогулянки, а двері квартири відчинено. Чому?
забули ключі і ламали замок; забули зачинити; прийшли зловмисники;
вибіг собака.
10. «Скажи комплімент»
Дітям пропонується сказати щось приємне різним персонажам:

 Карабасу-Барабасу, Сірому Вовку, Бабі Язі, Кощію Безсмертному…

Автор: Кордуба Н. Я.

Будь-яке використання матеріалів без відома та дозволу автора - заборонено!