Широке використання
різноманітних ігор, ігрових ситуацій та прийомів забезпечує стійкий інтерес,
невимушеність поведінки, уміння висловлювати і аргументувати свою думку.
Вважаю, що основою будь-якого повноцінного розумового процесу, спрямованого на
творче засвоєння і перетворення, є зокрема високий рівень сформованості елементарних
розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння тощо),тому для боротьби з
психологічною інерцією, яка змушує бачити і говорити звичне, у практиці роботи
використовую невеличкі сюрпризи, завдання-жарти. Все це сприяє розкутості і
створенню позитивного мікроклімату.
Завдання педагога —
стимулювати розумову і творчу активність дітей, залучати до гри всіх,
послідовно наголошувати на тому, що правильними можуть бути різні рішення,
іноді зовсім несхожі.
- на уроках читання у 3
класі
·
Вправа «Історія, яку не розповіли»
Мета: вчити дітей
перетворюватися на будь-який об’єкт і розказувати про
нього
Завдання :
1. Пригадайте
уривок з казки «Кобиляча голова», перерахуйте всі об’єкти в цьому епізоді.
Наприклад : дід, баба, дочка, ліс, хатка, колодочка, вітер, дідова дочка…
2. Візьміть на
себе роль з одного перелічених об’єктів
і розкажіть про свою рису характеру.
3. Розкажіть про
своє ставлення до казки з точки зору свого героя.
·
Вправа «Добре – погано»
Мета : вчити дітей
розглядати будь – який об’єкт чи явище з позитивної чи негативної точки зору.
Завдання : Назвіть
об’єкт чи явище, знайдіть у ньому позитивну ознаку, а потім негативну ознаку.
Наприклад :
А. Дімаров «Для чого людині серце»
Мати серце – це
добре …
Мати серце – це
погано …
·
Вправа «Навпаки»
Мета: вчити виявляти певні
ознаки об’єктів чи явищ та заміняти їх на протилежні.
Завдання :
1. Виявіть
ознаки Птахолова з казки «Закляття золота й вогню» О. Зими
2. замініть
виділені ознаки на протилежні
3. Обговоріть
ситуацію, що склалася.
Знайдіть способи її розв’язання.
·
Метод «Фантазування» «Кола на воді»
Завдання:
1. Оберіть слово
– камінь (5-6 букв)
2. Запишіть
слово в стовпчик
А) складіть казку з використанням всіх слів
Б) складіть зі словами – каменями речення
Наприклад : к - копійка
А - акваріум
З - золото
К - корона
А - актор
- на уроках з курсу
«Азбука економіки»
·
Завдання на класифікацію
Прочитайте
слова – анаграми.
Виберіть
слова, що позначають продукти праці,
згрупуйте
за такими ознаками: речі, які людина може виготовити сама,
речі,
які людина може придбати чи купити
БХЛІ
(хліб)
АМИЗ
(зима)
ШТОЗИ
( зошит)
БУРГАЗ
(гарбуз)
ЛІСТ
( стіл)
СНІПЯ
( пісня)
КРОМАВ
( морква)
НІЦОЖИ
( ножиці )
АРФАБ
( фарби)
ВЛОП
( плов )
·
Завдання на створення реклами продукту
З поданих слів
виберіть лише ті, що є назвами
товарів .
Прорекламуйте
їх.
Перукар
бізнес
Пекар школяр
Хліб добро
Художник
плаття
Ціна
пісня
·
Завдання на придумування іншого варіанта
З’єднайте професії з їх
заняттями
Дайте відповідь
про те, що роблять люди цих професій
Стежить за порядком лікар
Учить дітей міліціонер
Лікує хворих вчитель
·
Завдання «Добери назву професії»
До слів – назв
продуктів праці доберіть слова – назви професій.
Ліки – лікар
Школа –
Коса –
Трактор –
Гітара –
Стіл –
Малюнок –
Бандура -
- ігри для розвитку творчого
мислення
1.
«Навпаки»
Перед
дітьми ставлю завдання назвати слово, що означає протилежне названому: холодний — гарячий, солодкий-гіркий,
швидкий — повільний.
Гру
можна ускладнити — називати багатозначні слова:
свіжий (хліб) — черствий, (вітер) — теплий, (молоко)
— кисле.
Дії:- в'янути,
- стояти,плакати
— сміятись, закривати — відкривати.
рости - , бігти - , …
Можна
називати не тільки ознаки, а й явища: вітер — затишок, світло — темрява.
Функції:
олівець малює — гумка витирає, голка шиє
— ножиці ріжуть, лампа світить — штора
затуляє світло.
2.
«Знайди нове призначення»
Дітям
пропоную знайти нове призначення для знайомих предметів.
Ложка — …
Газета –…
Парасолька -…
До
уваги беруться найфантастичніші пропозиції.
3. «Що
потрібно для того, щоб...»
Визначити, що потрібно для виконання якоїсь дії.
Наприклад: що потрібно, щоб написати сценарій фільму, створити власну фірму, вирости здоровим, щоб бути щасливим...
Визначити, що потрібно для виконання якоїсь дії.
Наприклад: що потрібно, щоб написати сценарій фільму, створити власну фірму, вирости здоровим, щоб бути щасливим...
4. «Що
трапиться, якщо...»
Відшукуються наслідки якоїсь дії. Наприклад: що буде, якщо зникнуть всі дерева, якщо не буде зими, якщо їсти тільки цукерки...
Відшукуються наслідки якоїсь дії. Наприклад: що буде, якщо зникнуть всі дерева, якщо не буде зими, якщо їсти тільки цукерки...
5. «Як це зробити по-іншому?»
Треба знайти
інший спосіб виконання якоїсь дії. Наприклад: як можна з'єднувати частини одягу, крім зшити, склеїти, з'єднати
скобками, зв'язати.
6. «Яким буває предмет?»
Добір різних
видів одного предмета: папір —
газетний, ватман, целофан, туалетний, для обгортання; тканини — капронові, вовняні,
мішковина, килимові тощо. Спонукати вигадувати фантастичні види.
«Що
можна з цим зробити?»
Перелічити, що можна робити з певним предметом.
Папір — різати, м'яти, рвати, склеювати, обгортати.
Тканини — різати, зшивати, склеювати, прати.
Перелічити, що можна робити з певним предметом.
Папір — різати, м'яти, рвати, склеювати, обгортати.
Тканини — різати, зшивати, склеювати, прати.
7. «Знайди спільне»
Треба назвати
якомога більше спільних ознак двох предметів. Наприклад: човен, тарілка — мають глибину, зроблені людиною, можуть бути
виготовлені з дерева.
8.«Пошуки з'єднувальних ланок»
Називаються два
предмета. Треба знайти слова, які є перехідними від одного до іншого.Наприклад:
Лопата — тачка — причіп — автомобіль. Квітка — малюнок — льон — тканина.
9. «Чому так сталось?»
Дітям
пропонується ситуація. Вони повинні пояснити, що її спричинило (назвати
якомога більше причин).
Ви повернулись з прогулянки, а двері квартири
відчинено. Чому?
забули ключі і
ламали замок; забули зачинити; прийшли зловмисники;
вибіг
собака.
10. «Скажи комплімент»
Дітям
пропонується сказати щось приємне різним персонажам:
Карабасу-Барабасу, Сірому Вовку, Бабі Язі,
Кощію Безсмертному…
Автор: Кордуба Н. Я.
Будь-яке використання матеріалів без відома та дозволу автора - заборонено!