Методика КТС – це спосіб організації
дитячого колективу, за якого діти та дорослі як товариші по спільній справі
планують свою діяльність через накопичення, осмислення та вибір думок,
припущень, ідей кожного, формуючи стосунки дружби, поваги, взаєморозуміння і
турботи.
Отже,
КТС – це методика людяності, діяльності, творчості.
Головна мета цієї методики: виховати
суспільно-активну творчу особистість,яка здатна примножити суспільну культуру,
зробити внесок в побудову правового демократичного суспільства.
Колективна творча праця – спільний пошук кращих рішень
життєво важливих задач, тому що твориться спільно- дітьми і класним керівником
(дітьми і педагогом-організатрром) – задумується, організовується, виконується,
вирішується, оцінюється. В кожній КТС вирішується цілий ряд педагогічних
завдань, відбувається розвиток колективістських, демократичних основ життя,
самостійності та ініціативи дітей, самоуправління, активного відношення до
оточуючого середовища.
Види колективних творчих справ:
1. суспільно-політичні: усні
журнали, класна газета, круглий стіл, участь у випуску шкільних газет.
2. пізнавальні: вікторини,
КВК, класні виставки творчості, участь в загальношкільних пізнавальних заходах.
3. трудові: трудові десанти,
суботники, виконання санітарного режиму класу, у
4. спортивно-туристичні:
створення класної спортивної команди, участь в загальношкільних спортивних
змаганнях, туристичних походах, організація класних походів, спортивних
змагань.
5. художньо-естетичні:
виставки дитячої творчості, участь в загальношкільних та районних виставках,
розробка сценаріїв до шкільних свят, участь класного колективу в шкільних
святах, організація класних вечорів відпочинку, вечорів творчості, конкурси
пісень, загадок.
6. організаційні: класні
збори, колективне планування, участь в шкільних лінійках, підготовка виховних
годин, підготовчі етапи всіх запланованих колективних справ.
Структура КТС визначається
шістьма етапами колективної творчості:
- Перший етап – попередня робота колективу.
- На цьому етапі керівник визначає конкретні виховні завдання КТС, планує початкові дії, проводить стартову бесіду. Керівник не диктує, не нав΄язує свою думку, а розмірковує разом з учнями. Тон розмови – доброзичливий, товариський.
- Другий етап – колективне планування.
- Головна роль належить дітям. Кожний висловлює свою думку про питання, які вирішуються, у результаті формується єдина думка колективу. На цьому етапі стають тіснішими зв΄язки окремої дитини з колективом.
- Третій етап – колективна підготовка КТС.
- Тут учитель разом з учнями конкретизує план проведення справи, виконується розподіл доручень, спрямовується увага на заохочення ініціативи кожного учасника. Створюються мікрогрупи.
- Четвертий етап – проведення КТС.
- Цей етап – результат роботи, яка була здійснена під час підготовки КТС. Роль класного керівника – координація дій учнів, допомога, створення духа бадьорості, впевненості у своїх силах.
- П΄ятий етап – колективне підбиття підсумків КТС.
- На цій стадії аналізується КТС, виявляються позитивні та негативні моменти. Учитель виконує спрямовуючу функцію, забезпечує участь кожного учня в оцінці КТС шляхом бесід чи анкетування.
- Шостий етап – найближча післядія КТС.
- Одразу після підбиття підсумків приймаються рішення на проведення нових КТС.
Досвід використання колективних творчих справ дозволяє
створити систему виховної роботи, яка виховує соціально-активну особистість, здатну
реалізувати творчі здібності в майбутньому дорослому житті.