середа, 17 вересня 2014 р.

Навіщо потрібна пальчикова гімнастика вашій дитині

В усній народній творчості зустрічається багато дитячих віршиків, потішок, лічилок, що супроводжуються рухами пальців та рук і благотворно впливають на розвиток дитини. У наш час науково доведено, шо рівень розвитку мовлення дитини прямо залежить від сформованості тонких рухів пальців рук, які стимулюють дозрівання нервової системи.


Коли дитина виконує ритмічні рухи пальцями, то:

індуктивно збуджуються мовні центри головного мозку і стимулюється розвиток мовлення;

мовлення стає чіткішим, підвищується мовна активність (особливо, якщо ці рухи супроводжуються промовлянням віршиків);

розвивається спостережливість, увага, стійкість уваги, пам'ять;

тренується уява і дитина вчиться "розповідати руками" цілі історії;

кисті рук і пальці набувають рухливості й сили, необхідної для оволодіння письмом.

З якого віку починати пальчикові вправи

Тренувати пальці рук можна навіть у немовляти, використовуючи його хапальний рефлекс. Вклавши свої вказівні пальці в крихітні долоньки, дорослий відчуває таке міцне стискання, що може навіть трохи підняти немовля. Чим частіше у дитини задіяний хапальний рефлекс, тим ефективніший її емоційний та розумовий розвиток. Тож не варто одягати діткам сорочечки з довгими зашитими рукавами, які обмежують рухи пальців. Із 6—7-місячного віку треба робити масаж рук: розминати й погладжувати кисть руки і кожен пальчик окремо, супроводжуючи ніжними словами:

Рученьки любенькі, пальчики пухкенькі, маленькі і білі, виростуть умілі.

Взагалі, у роботі з дітьми необхідно широко використовувати фольклор. Колискові пісні — найкращий заспокійливий засіб для дитини. Забавлянки, мирилки, лічилки (поєднання пісеньок і віршиків з певними рухами) спрямовані на фізичний та емоційний розвиток малюка. Нам здається, що немовля не розуміє мови дорослих, але воно вчиться розпізнавати звукову оболонку слів, реагує на її енергетичний зміст. Тож з 8— 10-місяч-ного віку радимо виконувати з малюками активні вправи-забавлянки у віршованому супроводі ("Ладоньки-ладусі", "Сорока-ворона").

З віком вправи складнішають. Діти починають виконувати рухи без допомоги дорослих, повторюють окремі слова, а потім — і цілі віршики. Це — найважливіший період!
Якщо ви починаєте займатися з дітьми у віці 2—4 років і старшими, то працюйте грамотно:

спочатку покажіть дитині кольоровий малюнок і поясніть, як виконувати вправу;

виконайте вправу з дитиною повільно, поступово підвищуючи темп;

відпрацюйте рухи спочатку правою, потім — лівою, пізніше — обома руками разом;

за необхідності допоможіть дитині або навчіть її допомагати собі іншою рукою;

слідкуйте, щоб темп мовлення і рухів збігався;

не забудьте з самого початку створити атмосферу гри, позитивний емоційний фон;

"грайте пальчиками" щодня по декілька хвилин, не втомлюючи малюка.

Якщо дитина втратила інтерес, переключіть її увагу на щось інше, а коли відпочине, відновіть заняття.


Яєчко у гніздечку

Одна долоня зверху, друга — знизу; між ними — волоський горіх ("яєчко"). Перекочувати горіх у долонях (масаж долонь). Поміняти долоні місцями і знову виконати вправу.

Ми долоньки розітрем і гніздечко з рук зів'єм. Пташка у гніздечко покладе яєчко.

Яєчко, яєчко, котись по гніздечку. Котись, не губися, гляди — не розбийся.

Мию руки

Імітувати миття рук, струшування краплинок води та витирання долонь (почергово).

Мию руки я водою, мию й без води. Нехай будуть мої руки чистими завжди.

Бризки! Бризки! Розлетілись водяні краплинки. І стікають уже краплі з мокрої дитинки.

А тепер я витираюсь рушником махровим. Буду я завжди чистеньким, міцним і здоровим!