понеділок, 7 жовтня 2013 р.

Урок «Математичне кафе»

Тема уроку.   Утворення трицифрових чисел із сотень, десятків, одиниць. Назви розрядних чисел. Задачі на спільну роботу.

Мета уроку: закріпити знання про розрядні числа та розрядний склад трицифрових чисел, формувати навички учнів утворювати та записувати трицифрові числа, ознайомити із задачами  на спільну роботу, розвивати логічне мислення, математичну мову, увагу, виховувати творчий інтерес до математики.

Матеріал уроку. (Богданович М.В.Математика: Підручн. для 3 кл.-КОсвіта.-2006.)
Обладнання:  завдання для роботи в групах і парах, розрядна таблиця, вази з квітами-цифрами, картки з індивідуальним завданням, проектор, комп’ютер, магнітофон,
Тип уроку: урок - кафе


Урок відповідає навчальній програмі Міністерства освіти і науки України з математики для 3 класу (авт. Богданович М.В.)


Хід уроку
І. Організаційний момент 
1. Створення емоційного настрою уроку
Девіз уроку:
«Щоб перетравити знання, потрібно поглинати їх з аппетитом» .


Анатоль Франс (слайд 1)


- Гарного вам апетиту у навчанні і успіхів у вивченні математики!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над утворенням і читанням трицифрових чисел та їх записом, виконаємо творчі завдання, навчимося розв’язувати новий вид задач. А ще ви дізнаєтесь як  ці знання знадобляться  нам у повсякденному житті.
1. План  уроку
-  Кожен заклад харчування має меню. Є воно і у нас на уроці.
- Отже,  меню нашого уроку. (Додаток 1)

ІІІ. Контроль ,  корекція знань , закріплення знань
1. Усний рахунок


- Отож, розпочнемо наш урок з усного рахунку. Якщо ви обчислите вирази, то дізнаєтесь режим роботи нашого кафе. (слайд 2)


- Отже, кафе працює з 10 години 15 хв, до 10  год 55 хв.
 - Знайдіть суму чисел (90).
- Збільште число на кількість десятків (99).
- Назвіть наступне число (100).
- 100 - найбільше число 1 сотні.


- Назвіть  найбільше число 2 - сотні (200.) (слайд 3)



- Як утворилося це число? (до 199+1 ).
- Що ви можете сказати про це число? Зі скількох  цифр воно складається?
- То яке це число? ( Трицифрове).

2. Лічба чисел в межах  200
- Що ми робили на минулому уроці?( На минулому уроці ми вчилися лічити і читати трицифрові числа.)
- Перевіримо, як ми засвоїли цей матеріал.

Картки для індивідуального опитування
№1:
1.Запиши цифрами числа.
Сто,триста, п’ятсот п’ятдесят, дев’ятсот девять, двісті один, сто сорок п’ять, сто вісімдесят, сімсот двадцять.
2. 700+10+5, 700+70+7, 500+40.
№2
1. Утвори і запиши інші числа тими самими цифрами.
372, 149, 903, 178, 730, 204, 591, 605.
2. 300+20, 400+50+6, 500+1.
№3
1.Запиши числа, що передують кожному з наведених.
80, 100, 117, 130, 169, 150, 190, 118.
2. 100+50+5, 300+4, 300+40.

Завдання для опитування
- полічіть сотнями до 1000;
- полічити, починаючи від 157;
- полічити,  починаючи від 200 у порядку спадання.

- А тепер завдання для всіх. Вставте пропущені числа у числовому ряді


(слайд 4)




Перевірка індивідуальної роботи. Оцінювання.
2. Каліграфічна хвилинка
- Розгорніть зошити. Запишіть каліграфічно  дату, класна робота.
- Виконаємо каліграфічну хвилинку, посмакуємо напоєм «Квітковий».
Завдання :  у вас на партах склянки з трьома  квітами-цифрами. (Додаток 2)
- Знайдіть суму цифр. Що вийшло?(10)


Запишіть каліграфічно у зошити. (слайд 5)




- Збільшіть це число у десять разів. (100)
- Запишіть число, у якому найбільше десятків, найменше одиниць
- Запишіть число з найбільшою кількістю одиниць, з найбільшою кількістю сотень.
 - Запишіть сусідів останнього числа.



Перевірка (слайд 6)



ІІІ. Опрацювання нового матеріалу
1. Фронтальна робота над утворенням та записом трицифрових чисел

- А тепер попрацюємо всі разом над утворенням та записом трицифрових чисел і скуштуємо салат «Новинка».
- Ми навчилися лічити і читати числа до двохсот. Так можна лічити до трьохсот, чотирьохсот і т. д. Однак це забере багато часу. Далі краще утворювати числа із сотень, десятків і одиниць.
- Розгорніть   підручники на ст.  72. Розгляньте малюнки пучків паличок і окремих паличок у завданні  №479.
-  Що зображує один великий пучок паличок, менший пучок паличок?
- Назвіть число, зображене на малюнку в кожному рядку.
- Подивіться на нумераційну таблицю. Кількість паличок, зображених у  кожному рядку, в таблиці позначили числами.

   Прочитайте кожне число: двісті тридцять шість, чотириста тридцять, чотириста п'ять.
  
Сотні
Десятки
Одиниці
(ІІІ розряд)
(ІІ розряд)
(І розряд)
2
3
6
4
3
0
4
0
5







- У першому числі є одиниці всіх розрядів,  у другому — немає одиниць першого розряду, а в третьому — немає одиниць другого розряду.

-  При читанні чисел пропущені розряди не називають (чотириста п'ять). З назви цього числа видно, що в ньому немає одиниць другого розряду, тобто десятків.
- Щоб швидко й правильно читати і називати трицифрові числа, треба добре знати назви розрядних чисел кожного з трьох розрядів.
- Число один є одиницею першого розряду,
число десять — одиницею другого розряду,
число сто — одиницею третього розряду.


Кожне розрядне число складається тільки з одиниць свого розряду, наприклад, сімсот містить сім сотень, сорок містить чотири десятки.(слайд 7)




2. Усне виконання вправ у підручнику
Вправа  480 с. 72  (фронтально)
- Одноцифрові числа від 1 до 9 називаємо числами першого розряду;
- 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 і 90 є числами другого розряду.
- До чисел третього розряду належать ті, які складаються з однієї, двох, трьох, чотирьох, п'яти, шести, семи, восьми і дев'яти сотень.
 Полічимо усно (учні, що сидять в одному ряду один за одним читають усі числа кожного розряду). Отже:
ІІІ розряд – це розряд сотень
 ІІ розряд – це розряд десятків 
І розряд – це розряд одиниць
- Назвіть трицифрові числа, утворені розрядними числами, які в таблиці підкреслено : однією рискою, двома рисками, хвилястою лінією.
 Запишіть числа у зошит.


3. Завдання на екрані (слайд 8)





Запиши число, в якому:
2 сот. 3 дес. 5 од.           7 сот. 5 дес. 
6 сот. 7 од.
4 сот. 6 дес. 8 од.           5 дес. 7 од.  


8 сот. 8 дес. 






Перевірка (слайд 9)




- Назвіть число, в якому 0 десятків, 0 одиниць, яке зайве число?



4. Робота з таблицею розрядів, поданою на екрані (слайд 10)



- Які числа подано у таблиці  за допомогою предметних картинок ?

Перевірка (слайд 11)




- Назвіть найменше число, найбільше. Чому найбільше число? Розкладіть на розрядні доданки найбільше число.

5. Робота в парах . Завдання з логічним навантаженням 
А тепер попрацюємо в парах і спробуємо наступну страву - бутерброд  «Числовий».
Завдання на картках у вигляді бутербродів з числами. (Додаток 3 )
Картка №1:  сімсот, п’ять, двадцять.  Запишіть наступне число.
Картка №2:  вісімдесят,  шість, триста.  Запишіть попереднє число.
Картка №3:  сім, чотириста, дев’яносто .  Запишіть сусідів числа.


Перевірка  (слайд 12)




6. Робота з таблицею розрядів
- Попрацюємо з таблицею розрядів.
Завдання: викладіть числа, що я буду називати.
(На дошці таблиця розрядів, діти  викладають числа, що називає вчитель. )


-А чи знаєте ви діти, що … (слайд 13)




- Млинець  шириною у 250 см спекли на Масляну у місті Іванків Київської області
 А скільки це буде у м і см?
- Найбільший яблучний пиріг вагою 246 кг спекли  на Закарпатті
- Коровай вагою у 320 кг спекли на Сорочинському ярмарку
- Паска висотою 180 см була спечена кулінарами Донецької області.
-  То скільки це буде у метрах і см?



ІV.Робота над задачею на спільну роботу (слайд 14)




- З цим завданням ми впоралися. А тепер розв’яжемо задачі. Отже послухайте таку задачу.
Задача №1: Один альбом коштує 7 гривень. Скільки альбомів можна купити на 28 грн.?(28:7=4(альб.))
Задача №2: У шести лотках 48 яєць. Скільки яєць в одному лотку? (48:6=8(яєць))
Задача №3: Друкарка за 1 годину друкує 5 сторінок. Скільки годин їй потрібно працювати, щоб надрукувати 35 сторінок? (35:5=7(с.))

- У задачах, які ми розв’язали ідеться про три величини, які взаємопов’язані між собою: ціна, кількість, вартість; робота, виконана за 1 годину, кількість годин, вся робота; маса одного лотка, кількість лотків, загальна маса.
- Сьогодні ми познайомимося із задачею, в якій теж є три взаємопов’язані величини: робота, виконана за 1 годину, кількість годин, вся робота.
1.Ознайомлення зі змістом задачі:


- Прочитаємо таку задачу  у підручнику на с.73. Про кого іде мова у задачі?






-  Що ви побачили? Як мають працювати токарі?(Токарі мають працювати разом.)
- Якщо токарі працюватимуть  разом, то збільшиться продуктивність праці, тобто вони зможуть виготовити більше деталей. Такий вид задач називається задачі на спільну роботу, бо кілька людей працює разом.


2.Розбір умови задачі та запис даних у таблицю. (слайд 15)


3.Відшукання способу розв’язування задачі.
- Якщо відомо, що за одну годину перший токар виготовляє 4 деталі ,а другий 3, то про що можна дізнатися? (Скільки деталей виготовляють за 1 годину обидва токарі, працюючи разом)
- А коли буде відомо, скільки деталей виготовляють обидва токарі за одну годину, і  відомо. скільки деталей потрібно виготовити, то про що можна дізнатися?(Скільки  годин потрібно токарям на цю роботу).
- Отже, про що дізнаємося спочатку? (Скільки деталей виготовляють за 1 годину обидва токарі). Якою дією?(Додавання).
- Про що дізнаємося у другій дії?(Скільки часу токарі мають працювати разом.) Якою дією? (Ділення)
3. Складання плану розв’язування задачі




4.Запис розв’язування задачі у зошити.


5. Перевірка розв’язування задачі і відповідь.(слайд 16)




Фізкультхвилинка .
Діти виконують танцювальні рухи під музичний супровід. (слайд 17)



V.Закріплення і узагальнення знань учнями.
1. Складання задачі за аналогією .

- А тепер складемо свою задачу про Сергійка і Галинку, які виготовляли новорічні гірлянди для оформлення кафе. (слайд 18)
- Розгляньте короткий запис задачі. Складіть задачу.
Задача: Сергійко за 1 годину виготовляє 3  гірлянди, а Галинка – 2 гірлянди. Скільки часу мають працювати вони разом, щоб виготовити 40 таких гірлянд?

- Щоб впізнати задачу на спільну роботу, на які слова треба орієнтуватися? (працюючи разом)


Аналіз задачі і складання плану розв’язання задачі , за яким учні записують розв’язання задачі самостійно.


Підказка на індивідуальних картках.


Перевірка (слайд 19)


- То як треба працювати, щоб збільшилась продуктивність праці? (Працювати  разом, виконувати спільну роботу, допомагати один одному)
Висновок: на роботу, яку виконують разом, витрачають менше часу






Домашнє завдання
№ 481, 486


VI. Підсумок уроку. «Сюрприз» (слайд 20)


(У підручниках заховано картку із зображенням тістечка та трицифрового числа. Діти знаходять картку і записують число у зошити)
- Запишіть число. Поставте точку над цифрою, що позначає кількість десятків, підкресліть однією лінією кількість одиниць,двома лініями - кількість сотень,  запишіть сусідів числа. З нового рядка запишіть це число  у вигляді суми розрядних доданків. (Додаток 4)
- Чим цікавий був урок?
- Що ми робили сьогодні на уроці? ( На уроці ми записували трицифрові числа, працювали над перетворенням іменованих чисел.)
- Що навчилися робити на уроці ? (Навчилися розв’язувати задачі на спільну роботу)- Діти! Ви гарно сьогодні попрацювали на уроці. Урок закінчено.


 Ми всім говоримо «До побачення!» (слайд 21)





Додаток 1
                  План уроку                                                           Меню    


   
Картки - цифри                                                                            Додаток 2






Числовий бутерброд  (картки для роботи в парах)                           Додаток 3



Картки з числами                                   Додаток 4






Автор: Кордуба Н. Я.
Будь-яке використання матеріалів без відома та дозволу автора - заборонено!