Пояснювальна
записка
В системі роботи над розвитком економічного мислення молодших школярів
на уроках з курсу «Азбука економіки» використовуються інтелект-карти.
При
ознайомленні з новим матеріалом на уроці, читанні тексту,великого за обсягом , складанні конспектів, як правило,
працює ліва півкуля мозку, що відповідає за логічне мислення. Однак права
півкуля, що відповідає за образне мислення та інтуїцію, може дуже допомогти в засвоєнні нового матеріалу.
Як же
змусити його працювати разом з лівою? Є цікава ідея із цього приводу, і
називається вона "ментальні карти" або "інтелект-карти".
Вони поєднують у собі елементи як логічного, так і образного мислення, при їх
вивченні працюють обидві півкулі. Результат їх застосування - набагато краще
засвоєння матеріалу, краща відтворюваність отриманих знань, розвиток образного
мислення, міцна пам'ять.
Інтелект-карти ,так звані «Карти розуму, або карти пам'яті,
думок» (англ.
Mind map ) — це стислий виклад інформації, записаний за допомогою
умовних позначок, скорочень слів, малюнків у вигляді діаграм чи схем, на яких відображають слова, завдання, або
інші елементи, розташовані навколо основного слова або ідеї.
Елементи розташовуються
в інтуїтивному порядку, відповідно до їхньої важливості, і організовуться в
групи, гілки, або окремі площини. Узагальнене графічне представлення інформації
під час отримання знань може допомогати пригадувати вже отримані знання.
Використовуючи
інтелект-карти, можна легко відтворити навчальний матеріал, викладений у великому обсязі; структурувати
та класифікувати ідеї.
Інформація, оформлена у
вигляді інтелект-карт, легко і просто вкладається в голові людини
тому, що вона записана на «мові мозку», якому властиве асоціативно-візуальне
мислення.
При створенні інтелект-карти бажано
використовувати яскраві кольори, що запам'ятовуються, малюнки, гарні шрифти і
т.п. Картинка в цілому повинна радувати око, запам'ятовуватися. Нехай у неї
буде багато гумору, жартівливих порівнянь, забавних картинок. Це буде дуже
великий плюс для сприйняття і запам'ятовування карти, а також для розкріпачення
свідомості при роботі з нею. Навмисне порушення стандартів, відрив від
реальності дозволяє покращити
запам'ятовуваність карти, бо ми краще пам'ятаємо все незвичайне.
Застосування інтелект-карт на будь-якому
етапі уроку дає можливість вчителю подавати
навчальний матеріал у вигляді
схем та схематичних малюнків, а учням
активізувати свої творчі здібності, навчитися відбирати головне з усього
навчального матеріалу, логічно мислити
та будувати правильний ланцюжок
висловлень, розвивати усі види пам’яті.
Інтелект – карти на уроках з курсу «Основ економіки»
Інтелект-карта
до теми «Що таке економіка»
1.
Бесіда
- Розгляньте ІК і розкрийте зміст поняття «економіка»
(Економіка-наука про
домашнє господарювання)
- Як пов’язана економіка з нашим життям?
(Наше життя пов’язане з
щоденною працею, спорудженням житла, ми живемо у родинах,
де ведеться домашнє
господарство).
- Які речі використовує
людина для ведення домашнього господарства?
2.
Прислів’я про економіку:
Діло майстра величає. В
умілого і долото рибу ловить.
3.
Творча робота.
Складання
твору-мініатюри «Ведення домашнього господарства у моїй сім’ї”
- Що таке
блага? (Все, що задовільняє наші потреби.)
- На які види
поділяються блага? (Економічні та безкоштовні)
-
Що таке безкоштовні блага? (Це блага, які людина бере
від природи і за які не потрібно платити.)
-
Наведіть приклади безкоштовних благ. (Сонячні промені,
водойми, лісові джерела, фрукти і овочі, горіхи, гриби, лікарські рослини,
корисні копалини...)
-
Що таке економічні блага?( Це блага, які людина
спеціально використовує та виробляє)
Висновок: Безкоштовні
блага - це блага даровані природою, тобто - дарові. Економічні блага - це ....
- Якими б
елементами , доповнили карту?
- Доведіть
доцільність своїх думок.
-
Інтелект-карта до
теми «Потреби. Види потреб людини»
1.Бесіда
- Що необхідно людині для життя? Чи всі бажання можете задовільнити? Чому? -Потреба - необхідність у чомусь, бажання
щось мати, відчуття нестачі чогось.
- Назвіть потреби, без яких не може прожити жодна людина.
Висновок: Потреби у житлі, одязі та їжі - це головні (першочергові) потреби.
Усі інші потреби-другорядні.
1. Розгляд інтелект-карти
-Що потребує людина, задовільнивши свої першочергові потреби?
-Для чого людині духовні потреби? Наведіть приклади духовних потреб людини.
(Роблять людину розумнішою, творчою, духовно багатшою.)
- Потреби, які ми задовільняємо за допомогою речей - це матеріальні
потреби. Вони роблять життя людини зручним і комфортним.