Тема: Поезія, що стала піснею
Мета:
викликати захоплення силою та
образністю поетичного слова Тараса Шевченка, вдосконалювати вміння виразно
читати, зіставляти поетичне слово і вірші і музиці, виховувати інтерес до
самостійного читання творів Кобзаря
Матеріал уроку. ( Савченко О.Я.: Підручн. для 4 кл.-К: Освіта.-2004.)
Обладнання: портрет
Шевченка у рушнику, розгорнутий «Кобзар», цитати його творів, свічка. завдання для
роботи в групах і парах, картки з індивідуальним завданням, проектор,
комп’ютер, магнітофон,
Тип уроку: урок – поетична
світлиця
Урок відповідає навчальній
програмі Міністерства освіти і науки України з українського читання для 4 класу
(авт. Савченко О.Я.)
Хід
уроку
І. Організаційний
момент
1. Створення емоційного настрою уроку.
Вправа «Свічка»
-
Я бажаю всім нам отримати радість від творчості,
адже ми працюватимемо у поетичній світлиці і говоритимемо про красу поетичного слова.
2.Вправа «Мої очікування»
-
Сьогодні я чекаю..
-
Моя душа прагне почути …
-
Я хочу відчути тонкі струмені…
-
Серце бажає …
ІІ. Актуалізація
опорних знань учнів.
1. Асоціативний кущ
- Назвіть
прізвища відомих українських поетів, з творами яких ми познайомилися на уроках
читання.
2. Мозковий штурм
-
Послухайте висловлення і «запаліть» свічку біля прізвища того поета,
творчості якого присвячений наш урок.
-
Ще за життя його називали народним співцем, національним пророком…
-
Він неповторне явище в історичному і культурному розвитку людства…
-
Його картини є окрасою багатьох музеїв….
-
Цілі покоління виховувались на його творчості…
-
Майже у кожній родині є його збірка творів, відома всьому світові…
ІІІ. Повідомлення
теми уроку. Мотивація навчальної діяльності
-
Наш урок сьогодні присвячується геніальному синові українського народу Тарасу
Шевченку. Його твори, а також твори інших письменників про поета, художника
допоможуть більше дізнатися про його життєвий шлях, його творчість.
1. Вправа «Інтерв’ю:
учень-учневі, учень - вчителю,
вчитель - учню»
-
Що ви знаєте про творчість поета?
-
Де народився Тарас Шевченко?
-
Хто з письменників писав про поета?
-
Який ваш улюблений вірш Кобзаря? Прочитайте.
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу
1. Вправа «Асоціації»
Вчитель
показує написані на картках слова( садок, поет, вишня, соловейко, вечір), а
учні називають поняття, які виникли в уяві.
Висновок
- здогад : поезія «Садок вишневий коло хати»
2. Читання поезії вчителем. Робота над віршем
-
Які почуття виникли під час слухання вірша?
3. Самостійне читання вірша учнями. Перевірка сприйняття тексту
-
Складіть ланцюжок ілюстрацій з перечитуванням рядків.
4. Робота над виразністю читання вірша
5. Слухання запису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий…»
-
Які почуття у вас виникли?
-
Який характер мелодії?
-
Назвіть вірші поета, які стали піснями
(«Заповіт»,
«Зацвіла в долині», «Думи мої, думи мої», «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя
вечірняя»)
6. Слухання твору.
-
Зверніть на інтонацію вірша
7. Читання «буксиром» за вчителем.
8. Робота над виразністю читання вірша
-
Що слід передати інтонацією, читаючи вірш?
9. Читання «хамелеон» - змінюючи інтонацію
10 Читання комбіноване – вголос-мовчки
11. Вибіркове читання
12. Вправа «Незакінчене речення»
Мені подобається вірш, тому що….
Фізкультхвилинка
13. Робота в парах.
Опрацювання
додаткового тексту з довідника «120 розповідей про письменників» с.168.
Перевірка виконаної роботи
14. Вправа «Карусель»
Перевір себе
-
Коли і де народився Тарас Шевченко?
-
Коли його викупили з кріпацтва?
-
Коли було вперше видано «Кобзар»?
-
Коли і де помер Тарас Шевченко?
-
Де поховано поета?
-
Які твори Тараса Шевченка стали піснями?
-
Чи є у нашому краї місця, пов’язані з ім’ям Кобзаря?
Слайд-шоу
Шевченко на Тернопіллі»
ІV. Підсумок уроку. Робота
у групах
Завдання для роботи групи 1
- Складіть «Дерево життя і
творчості Т.Г. Шевченка»
(у конверті – картки із датами)
9
березня 1814 року – народився Т.Г. Шевченко
22
квітня 1836 року – викуп із кріпацтва
1838
р. – вступив до академії мистецтв
1840р.
– вийшов у світ «Кобзар»
1847
р.- арешт поета, заслання
1861
р. – видав для дітей України «Буквар»
10
березня 1861 р. – тарас Шевченко помер
|
Раз
укриє тебе рясно
Зеленим
покровом
|
|
Поглянув
я на ягнята-
Не
мої ягнята.
|
|
Аж
страх погано
У
тім хорошому селі…
|
Завдання для роботи групи 2
- Пронумеруйте рядки з творів
1.
«Мені тринадцятий минало…»
2.
І виріс я на чужині»
3.
Ой, діброво – темний гаю»
Завдання для роботи групи 3
|
5
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
- Розв’яжіть кросворд
1. Неначе сонце засіяло,
Неначе
все на світі стало
Моє…
лани, гаї, сади!..
І
ми, жартуючи, погнали
Чужі
ягнята до _____
2. Дивлюсь, аж світає,
Край
неба палає,
Соловейко
в темнім гаї
Сонце
_____
3. Не називаю її раєм –
Тії
хатиночки _____
4. Тече вода з-під явора
Яром
на долину.
Пишається
над водою
Червона
_________
5. На панщині пшеницю жала,
Втомилася,
не спочивать
Пішла
в снопи, пошкандибала
Івана
сина ________
6. Садок вишневий коло хати,
Хрущі
над вишнями гудуть,
Плугатарі
з плугами йдуть,
Співають,
ідучи ______
7. В лиху годину,
Якось
недавно довелось
мені заїхати в ______
XI. Підсумки уроку.
Рефлексія
-
Складіть діалог – обмін враженнями від уроку
-
Чи справдилися ваші очікування?